Nej ridsport, det är inte höga krav

Jag ligger nerbäddad i soffan under en filt och läser ridsport. Den här notisen dök upp där det står om det fystest som krävs för att få monté- eller jockeylicens. ”Hur många inom ridsporten klarar detta”?

img_2613

Jag tycker det där var ett fystest med väldigt låga mål! Jag hoppas verkligen att alla ryttare klarar det där eller motsvarande utifrån sina förutsättningar. (Merparten av det iallafall). Annars är man ju inte normaltränad. Eller är det jag som är knäpp? Detta är ju kanske lätt för mig att säga som är rätt så normalviktig, normaltränad och dessutom precis GJORT samma fystest (plus lite till) i och med att min personliga tränare ville mäta min status i vintras INNAN jag började träna.

Helt otränad (förutom ridningen då alltså) så var mina resultat att jag kan springa 3000 meter på 15 min (det var iofs det jobbigaste i hela testet för min del eftersom jag inte konditionstränat på väldigt länge), tio armhävningar fixar jag även helt otränad (jag kunde göra minst 30 på raken när jag tränade boxning back in the days), jag stod i jägarvila i 2,5 minut och plankan i drygt 2 minuter. En minuts burpees är ju inte heller några problem. Detta alltså HELT OTRÄNAD. (Visserligen har jag pannben, men det utgår jag från att de flesta har som blir utsatta för fystest).

Jag hoppas vid alla gudar i himlen att man är bättre tränad än så om man ska ha galopplicens!! Hade jag klarat att rida galopplöp eller ens träna galopphästar i min nuvarande form?? Verkligen inte. Hade jag ALDRIG gett mig på!! Det hade varit rent livsfarligt. För att jag är för dåligt tränad alltså.

Så nej, tidningen ridsport, rubriken ”höga konditionskrav på ryttare” tycker jag inte stämmer. Det där är INTE höga konditionskrav.  

Däremot tror jag att många hobbyryttare skulle få ut väldigt mycket mer av sin ridning av att träna sig själva bättre och äta bra! Det försöker jag ju med själv även om det är svårt att ”hinna med”. 🙂 Så kämpa på, om inte annat kan man ju få reda på genom ett hemskt fystest att man faktiskt ÄR starkare än man tror ”bara” av att rida! 🙂 Ta det här fystestet ovan som en första check vettja, testa dig själv, man är ju iallafall inte helt otränad om man klarar det! Även om jag inte tycker att det motsvarar beskrivningen ”höga konditionskrav” överhuvudtaget. 😉

Jag menar med detta verkligen inte att man inte FÅR eller BÖR rida om man inte klarar det här, självklart inte! Jag förstår att folk är olika. Ridning är ju en fantastisk sport i och med att man kan rida oavsett hur man ser ut, vad man har för fysiska och psykiska förutsättningar osv. Det är en riktig breddsport. Det finns hästar för alla. Och det finns också bra sätt att förbättra sin styrka och kondition för alla. Det vinner både hästarnas och ryttarnas hälsa på, jag lovar!

Annonser

9 reaktioner på ”Nej ridsport, det är inte höga krav

  1. Haha! 10 armhävningar på tå får jag träna i ett halvår för att klara av. Däremot kan jag stå länge i jägarvila, göra 100 situps och dra ikull typ en glasskiosk. Beror nog alldeles på hur man är hopskruvad, om det där testet är piece of cake eller inte. Jag har bra ben, tung kropp och klena axlar/bröst, så att träna upp sig till normal allsidighet som jag tycker beskrivs i detta test är iaf ett projekt för mig 😉

    1. Jo du har helt rätt, en del saker är man ihopskruvad på ett fördelaktigt sätt för och andra lite mindre! 😉 Om det nu VAR så att jag hade tänkt bli jockey så hade jag ju fått kapa halva min kroppsvikt dessutom och gärna några dm på längden. Så jag ser framför mig små seniga svinstarka atleter som inte väger nåt. Att det är de som gör det här testet. Du är ju stark som en oxe! Asbra ju! Du och jag hade kunnat göra knäböj med jockeys på axlarna. 😜

  2. Oj! 3000 m på 15 minuter hade jag säkerligen inte klarat eftersom det var längesedan jag löptränare. Armhävningarna är det ju också lite si och så med… har alltid haft svårt för att göra armhävningar annat än på knä. (Det räknas väl som en fuskvariant? 😉) De andra övningarna tror jag faktiskt att jag skulle klara. 👍🏻😃

    1. Ja det är hemskt att springa. Jag tycker crosstrainer eller cykel är mycket bättre för att träna upp konditionen, men jag KAN ju springa när jag måste. Typ när nån tar tid. 😜 Armhävningar är verkligen en teknikgrej det med, plus hur man är byggd såklart. Min ena syster som är jättevältränad klår jag ändå i armhävningar, det finns ingen rättvisa! 😂

    1. Hahaha! Förstår det med en kass höft hörru! Plus att det ju inte heller är bra för alla att springa. Men om du varit hel hade du säkert kunnat bevisa att du har kondition t ex på cykel. Och jag får väl lära dig att göra en armhävning. 😅 Börja träna i simbassängen vettja! Lägg dig på det grunda och känn dig stark! 💪🏻😘❤️

  3. Jag gjorde detta nu och det gick bra. Fast jag sprang inte då, men 3km på 15 min (på löpband då antar jag) bör ju inte vara några problem. Dock skulle jag nog faila på burpees för jag trasslade mest in mig i mig själv haha! Men jag känner mig inte heller direkt i form för att bli jockey… (berättade jag att en tränare på Blommeröd frågade om jag var jockey (han såg mig alltså utan häst, annars hade han nog inte frågat HAHA!) när vi var där och tyckte att jag skulle bli det? NEJ TACK fyfan vad läskigt!)

Jag uppskattar kommentarer!

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s